Asiye Designs

Afstudeerproject

Zelfscan kassa voor de H&M

Voor mijn afstudeerproject in 2019 maakte ik een zelfscan kassa voor de H&M. Dit ontwierp ik specifiek voor de winkel in Kalverstraat 125, want daar was het vaak druk en de rijen bij de kassa erg lang. Er waren een aantal pijnpunten die verbeterd moesten worden zowel voor de caissière als de klant!

Doelen

Design Challenge

Hoe kan H&M met een interactief product, in de winkel van Kalverstraat 125 Amsterdam een pilot uitvoeren en ervoor zorgen dat het kopen van producten tijdens het betalingsproces wordt verbeterd, zodat de consument van H&M een betere kassa ervaring krijgt?

Caissière

De caissière werkt niet alleen achter de kassa maar ook in de winkel. Zij let erop dat de kleren netjes hangen, klanten helpen bij hun vragen en de nieuwe gebrachte kleren op te hangen in de winkel. Maar ze krijgt geen melding als iemand bij de kassa staat en ze moet door een aantal vragen heen zoals is de klant een member of dat ze een kortingskaart hebben. Hierdoor duurt het proces bij de kassa langer.

Klant

De klanten van H&M zijn jong en zijn de IWWIWWIWI (i want what I want when I want it) proces van dit tijdperk gewend. Ze willen alles snel en soepeler ervaren. Als ze er zelf voor kunnen kiezen om af te rekenen dan in een rij te moeten staan kiezen ze liever de eerste optie.

Onderzoek

Om deze probleemstelling op te lossen heb ik verschillende onderzoeksmethodes gebruikt. Zoals fly on the wall, interviews en brainstormsessies. Van deze gegevens heb ik 4 concept ideeën uitgewerkt. Dit deed ik vroeg tijdens het proces om de ideeën uit te testen welke goed en gebruiksvriendelijk werken.

(Klik op de afbeelding om het te vergroten)

Prototypes

De prototypes waren het volgende: een zelfscanner meenemen tijdens het winkelen, zoals bij de Albert Heijn. Je telefoon gebruiken met de H&M app zodat je zelf in de winkel kan scannen. Een wachtrij kassa dat als je in de rij staat alvast zelf kan scannen en tijdens het wachten iets kan doen zoals de H&M Magazine lezen. En als laatste een zelfscan kassa zoals bij de Zara. Van deze vier prototypes was de zelfscan kassa de favoriet. Je hoeft tijdens het winkelen niet iets extra’s mee te dragen en niet iedereen heeft de H&M app op hun telefoon.

Uitwerking

Voor de zelfscan kassa heb ik nog een aantal methodes uitgewerkt. Van de resultaten paste ik mijn prototype aan, beargumenteerde mijn design keuzes en werkte de user flow van de zelfscan kassa uit. En hoe je de zelfscan kassa gebruikt is als volgt:

  1. Je plaatst de kleren op de toonbank
  2. De zelfscan kassa scant doormiddel van RFID de tags
  3. Je krijgt een overzicht van alle producten
  4. Kies of je je H&M club en je voucher wilt scannen
  5. Sluit de toonbank om te kunnen betalen
  6. Na het betalen kan je de toonbank weer openen en is het alarm door de RFID scanner verwijderd.

Voor een uitgebreid verslag van mijn uitwerking kan je dit vinden via de knop hieronder.

Prototype Zelfscan kassa H&M

Na een aantal testfases met goede feedback heb ik de zelfscan kassa voor de H&M afgerond! In de video hieronder zie je vooral de Dashboard schermen in de huisstijl van H&M van een paar jaar terug. Het proces gaat sneller en het verwijderen van het alarm makkelijker door de RFID. Als je benieuwd bent naar alle schermen van de zelfscan kassa kan je dat vinden via de knop hieronder. Dit project heb ik met plezier uitgewerkt en ben trots op het eind resultaat!

Doelen behaald!

Sneller proces

De zelfscan kassa voert de stappen van de caissière op de juiste volgorde uit. De consument mist hierdoor niet meer de vraag over de H&M club member. Inplaats van dat de caissière iedere prijskaart moet scannen, scant de RFID reader alle producten in 1 keer. De RFID tags zijn tegelijk ook het alarm dat via de RFID reader verwijderd wordt. De huidige alarm labels van de H&M zijn hierdoor overbodig.

Caissière

De caissière heeft dankzij de zelfscan kassa meer tijd en rust in de winkel. Ze kan de winkel netjes houden en de klanten die persoonlijk hulp nodig hebben helpen. Hierdoor kan de caissière overzichtelijk werken en wordt de werkdruk voor haar minder. De sfeer en werk wordt hierdoor leuker waardoor de caissière met plezier verder zal werken!

Klant tevreden

Dit komt doordat ze niet meer afhankelijk zijn van een caissière. Ze zullen niet meer te maken hebben met onvriendelijke caissières en de menselijke fouten worden niet meer gemaakt. Een zelfscan kassa kan geen product dubbel scannen, omdat de RFID tag een unieke code heeft per product. Van mijn testresultaten was verder duidelijk dat ze de zelfscan kassa positief hebben ervaren. Ze vonden het overzichtelijk en snel werken.

Wil je samenwerken?
Stuur mij gerust een bericht toe!

Stuur mij een bericht via info@asiyedesigns.nl of neem contact met mij op via het contactformulier!